Veelgestelde vragen
Heb je een vraag? Hieronder vind je de antwoorden op vragen die wij regelmatig krijgen over het kopen van een nieuwbouwwoning. Staat jouw vraag er niet bij? Vul dan het contactformulier in. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.
Je kunt vrijblijvend een gesprek aangaan met een financieel adviseur van bijvoorbeeld de Rabobank. In dit gesprek krijg je een goed beeld of je de woning kunt betalen en wat jouw toekomstige maandlasten zullen zijn.
Zodra de bouw van de woning definitief doorgaat, word je door de notaris uitgenodigd om de leveringsakte en hypotheekakte te passeren. Het is verstandig om de hypotheek rond te hebben zodra je in de gelegenheid wordt gesteld de akte te passeren.
In de koop- en aannemingsovereenkomst zit een ontbindende voorwaarde voor het verkrijgen van een hypotheek. Als je onverhoopt de hypotheek niet rond krijgt, kun je binnen een periode van 2 maanden na aankoop de overeenkomst ontbinden. Je kunt dit doen door de ontbinding aan te vragen aangevuld met tenminste 1 afwijzing van een geldverstrekker.
Zodra je naar de notaris gaat voor het passeren van de leveringsakte en de bouw is nog niet begonnen, betaal je de koopsom van de grond. De aanneemsom betaal je vervolgens in termijnen vanaf het moment dat de bouw start. De notaris verzorgt bij het passeren van de leveringsakte de betaling van alle tot op dat moment verschuldigde termijnen en eventuele rente. Na de start van de bouw en zodra een bepaald punt in de bouw is bereikt, ontvang je van de aannemer een factuur, die je vervolgens binnen 2 weken dient te betalen. Je kunt betalen uit eigen middelen of de factuur doorsturen aan jouw hypotheekverstrekker. Als het passeren van de leveringsakte bij de notaris heeft plaatsgevonden, zal de hypotheekverstrekker zorg dragen voor betaling.
Ja dat is mogelijk. Het is verstandig om dat zo snel mogelijk aan de notaris door te geven. Dit in verband met het inplannen van de afspraak voor het passeren van de aktes.
Bij het kopen van een nieuwbouwwoning moet je altijd rekening houden met extra kosten. Zo heb je bijvoorbeeld kosten bij het sluiten van een hypotheek (advieskosten en notariskosten). Ook maak je kosten voor het inrichten en afwerken van de woning.
Dat is alleen mogelijk voor het passeren van de hypotheekakte. Het is dan wel verstandig dat je dit goed afstemt met de projectnotaris.
Als je later in een project instapt dan betaal je rente over de reeds vervallen termijnen tot aan de datum van overeenkomen van de koop- en aannemingsovereenkomst. Het percentage van deze rente is in de overeenkomsten vastgesteld. Deze rente wordt bouwrente genoemd en is niet fiscaal aftrekbaar.
Dit is de rente berekend vanaf datum overeenkomen of zoveel later als vastgesteld in de koop- en aannemingsovereenkomst tot aan de datum van het passeren van de leveringsakte. Het percentage van deze rente is in de overeenkomsten vastgesteld. Deze rente wordt transportrente genoemd en is wel fiscaal aftrekbaar.
De NHG is een garantie op hypothecaire leningen voor de aankoop en verbetering van een eigen woning. Door deze garantie van de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW), is de geldverstrekker zeker dat de lening wordt terugbetaald. Moet de woning onverhoopt worden verkocht en is de opbrengst lager dan de hypotheekschuld, dan betaalt het WEW de restschuld aan de geldgever. In ruil voor de NHG-zekerheid bieden geldverstrekkers een rentekorting op de hypotheek. Informeer hiernaar bij je hypotheekadviseur. Benieuwd hoeveel je kan lenen met NHG? Meer informatie vind je op de website van de Nationale Hypotheek Garantie (Duurzaam thuis met NHG )
Bij het woningaanbod (kenmerken) op onze site staat altijd vermeld als de prijs van een woning binnen deze prijsklasse valt.
Dubbele maandlasten zijn niet of nauwelijks te voorkomen. Je betaalt al een gedeelte van de koopsom tijdens de bouw en daarvoor betaal je een vergoeding aan de geldverstrekker. De dubbele maandlasten zijn wel fiscaal aftrekbaar met een maximum van 2 jaar.
Voor een energiezuinige nieuwbouwwoning kun je in sommige gevallen een hogere hypotheek krijgen dan voor een niet duurzame woning. Bij de meeste hypotheekverstrekkers krijg je namelijk flink wat extra leenruimte. Zo heeft de Rabobank bijvoorbeeld een GroenHypotheek voor duurzame nieuwbouwwoningen.
Ook zijn er vanuit de overheid regels vastgesteld waardoor je een hogere hypotheek kunt afsluiten als je een energiezuinige woning koopt. Zo mag voor de aankoop van een energiezuinige (nieuwbouw)woning maximaal € 9.000 buiten beschouwing worden gelaten bij de berekening van de financieringslast. Dit bedrag kan oplopen tot € 25.000 voor een zogeheten Nul-op-de-Meter-woning. Hoeveel extra leencapaciteit je kunt krijgen hangt af van de hoogte van de EPC-waarde of BENG-2 waarde van jouw nieuwbouwwoning of -appartement.
Vraag de hypotheekverstrekker van jouw keuze naar de voorwaarden van een hypotheek voor een duurzame woning.
We proberen zoveel mogelijk mensen de woning van hun hoogste voorkeur toe te wijzen. Daarbij kijken wij naar de meest concrete kandidaten. Een financiële check laat ons zien dat jij de woning kunt financieren of met eigen middelen kunt betalen. Het inleveren van een financiële check, zorgt er dus voor dat jij een meer concrete kandidaat wordt.
Een financiële check is een brief (niet ouder dan 3 maanden) van je bank of hypotheekverstrekker waar in staat dat jij – bij het door jou opgegeven inkomen, vermogen en/of schuld – het benodigde bedrag voor jouw gewenste woning kunt lenen of met eigen middelen kunt betalen. Aan je financieel adviseur kun je vragen welke gegevens hij/zij daarvoor nodig heeft. LET OP: dit is geen hypotheekaanvraag, alleen een verklaring dat jij je financiële mogelijkheden hebt laten doorberekenen. Een voorbeeld van een voor BPD acceptabel document is bijvoorbeeld het Oriëntatierapport Lenen & Wonen van de Rabobank. Vraag ernaar bij jouw financieel adviseur van de Rabobank.
Nadat de verkoop is gestart lever je jouw financiële check in. Deze gegevens worden alleen gebruikt voor de toewijzing. Na toewijzing verwijderen wij de gegevens van de financiële check uit onze systemen.
Je kunt deze brief laten opstellen door jouw bank of hypotheekverstrekker.
Ga naar de veelgestelde vragen pagina van het gebied Galvanitas.
Woningen worden doorgaans in fases in verkoop gebracht. Op de pagina Planning lees je wanneer de verkoop van woningen in een bepaalde fase start. Staat het er nog niet bij? Dan is het nog niet bekend. Schrijf je in voor de nieuwsbrief zodat wij je op de hoogte kunnen houden van de ontwikkelingen.
Als je vragen hebt over de beschikbaarheid van jouw favoriete woning, of als je direct een optie wilt nemen, neem gerust contact met ons op! Je kunt ons bellen, chatten of mailen. De status van een bouwnummer (optie, beschikbaar, verkocht) kun je ook terug zien op deze website op de pagina Woningen.
Wanneer de verkoop start vind je alle verkoopdocumentatie van de woningen bij je favoriete woning of in de Mijn Eigen Huis omgeving. Zijn de woningen nog niet in verkoop? Dan zijn we nog hard aan het werk om alle verkoopdocumentatie gereed te maken!
Op de pagina Planning lees je wanneer de verkoop de volgende fase start. Staat het er nog niet bij? Dan is het nog niet bekend. Schrijf je in voor de nieuwsbrief zodat wij je op de hoogte kunnen houden van de ontwikkelingen.
De woning wordt gebouwd door de aannemer. Je sluit de aannemingsovereenkomst ook met deze partij. Tijdens de bouw is deze aannemer jouw aanspreekpunt.
Indien er mogelijkheden zijn om de woning aan te passen naar eigen wens, vind je de meer-minderwerklijst bij de downloads op deze website. De downloads kun je vinden op de pagina woningen bij het bouwnummer van je voorkeur.
Dat kan zodra je een woning gekocht hebt. Na het kopen van de woning word je door de kopersadviseur van de aannemer uitgenodigd voor een gesprek.
Zodra de meerwerk opties bekend zijn, worden deze online geplaatst. Deze bekijk je op de pagina Woningen onder het betreffende bouwnummer bij het kopje 'downloads' op deze website óf in je Mijn Eigen Huis omgeving.
Wanneer de plattegronden van de woningen klaar zijn, kan je ze bekijken bij het bouwnummer of woningtype op de pagina Woningen.
Alle nieuwbouwwoningen hebben minimaal A+++. Wanneer de bouwnummers online staan en de informatie m.b.t. het energielabel bekend is staat dit bij de kenmerken van de woningen.
Mijn Eigen Huis is een persoonlijk account waar je jouw favoriete woningen beheert, documenten kunt downloaden, nieuwsberichten kunt lezen en voorkeuren doorgeeft als de verkoop is gestart. Je hebt maar 1 account nodig voor alle BPD websites.
Met een persoonlijk account van Mijn Eigen Huis zie je in 1 overzicht wat jouw favoriete woningen zijn, geef je digitaal jouw voorkeuren door als de verkoop start en beheer je jouw voorkeuren gewoon online.
Een volledige uitleg voor het aanmaken van een Mijn Eigen Huis account, vind je onder Service op de pagina Mijn Eigen Huis.
Om zeker te weten dat jij zelf het account hebt aangemaakt, ontvang je een e-mail om je account te bevestigen. Het is belangrijk om dat binnen 24 uur te doen, anders wordt je interesse voor het project verwijderd. Nadat je jouw account hebt bevestigd, kun je meteen inloggen in Mijn Eigen Huis.
Het kan zijn dat de e-mail in je spam/ongewenste e-mail of junkmail terecht is gekomen. Wanneer je jouw account niet binnen 24 uur bevestigt, wordt je interesse voor het project verwijderd. Heb je hulp nodig? Neem contact met ons op.
Check of je gebruik maakt van een geldig e-mailadres.
Heb je een vinkje geplaatst bij Privacy Statement?
Voldoet je wachtwoord aan de gestelde regels?
- Tenminste 1 kleine letter
- Tenminste 1 getal
- Tenminste 1 hoofdletter
- Tenminste 1 speciaal teken ! # $ % - _ = + < >
- Minimaal 8 en maximaal 20 tekens
Het wachtwoord moet bestaan uit:
- Tenminste 1 kleine letter
- Tenminste 1 getal
- Tenminste 1 hoofdletter
- Tenminste 1 speciaal teken ! # $ % - _ = + < >
- Minimaal 8 en maximaal 20 tekens
Geen probleem. In het inlogscherm voer je je gegevens in en klik je op het vraagteken in het wachtwoord veld. Er wordt een e-mail naar je verzonden en kun je een nieuw wachtwoord aanmaken.
- Log je in met het e-mailadres dat je hebt gebruikt toen je een account aanmaakte?
- Ga na of je een geldig e-mailadres hebt. Een e-mailadres moet een @-teken bevatten en mag maar 1 punt achter de @ hebben.
- Het wachtwoord vergeten? Vraag een nieuwe aan.
- Zorg ervoor dat Caps Lock niet is ingeschakeld.
Ja dat is mogelijk. Echter per (toekomstig) huishouden mag slechts 1 keer ingeschreven worden op de woningen.
Jouw account verwijder je bij je persoonlijke gegevens in Mijn Eigen Huis. Een account kan alléén verwijderd worden als je niet gekoppeld bent aan een woning. Dat wil zeggen dat je geen koper of optant bent van een woning.
Laat ons weten wat je nieuwe e-mail adres is, dan passen wij het voor je aan. Je kunt daarna gewoon inloggen met je nieuwe e-mail adres en je bekende wachtwoord.
Het blijft altijd mogelijk om een afspraak te maken met een echt persoon. Je bepaalt namelijk helemaal zelf hoe je jouw huis koopt. Volledig online, gedeeltelijk online of uitsluitend via persoonlijk contact. Alles kan, niets moet. Aan jou de keus.
Ja dat kan, je bevestigt de optie online via Mijn Eigen Huis en kiest voor Afspraak plannen. De makelaar neemt dan contact met je op om alles door te nemen.
In Mijn Eigen Huis bevestig je de optie op de woning die aan jou is toegewezen. Als je voldoende informatie hebt om de contracten te ondertekenen kies je voor Volgende stap. Vervolgens geef je aan dat je de contracten thuis wilt ondertekenen en vul je je aanvullende financiële gegevens aan die nodig zijn om de overeenkomsten op te maken. Binnen enkele werkdagen ontvang je een uitnodiging om de overeenkomsten digitaal te ondertekenen. Heb je vragen of is iets niet duidelijk dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen.
Als je hebt gekozen voor Online Kopen, maar toch liever een afspraak wilt met de makelaar, dan kan dat op elk moment. In je Mijn Eigen Huis account klik je op de button 'afspraak maken met makelaar'. Hier geef je één of meerdere dagdelen aan van je voorkeur en de makelaar neemt contact met je op om alsnog een afspraak te maken.
Na de afspraak met de makelaar kan je aan de makelaar aangeven dat je wilt overgaan tot kopen. Vervolgens geef je in je Mijn Eigen Huis account aan waar je de contracten wilt ondertekenen: thuis of bij de makelaar. Als je voor thuis ondertekenen kiest, worden de contracten opgemaakt en zijn ze binnen enkele dagen beschikbaar in je account. Kies je voor een tekenafspraak bij de makelaar, dan geef je jouw voorkeur door voor een dagdeel. De makelaar neemt contact met je op om een tekenafspraak in te plannen.
Als je de woning koopt dan onderteken je de contracten straks door het plaatsen van je digitale handtekening. Na het digitaal ondertekenen gaat de wettelijke bedenktijd in. Er gelden ontbindende voorwaarden zoals afgesproken is in de overeenkomst.
Je ontvangt een e-mail met een link naar de te ondertekenen overeenkomsten. Koop je samen je partner dan krijgen jullie allebei separaat een e-mail. Je kunt het contract tekenen via de smartphone, tablet of PC. De digitale handtekening is wettelijk erkend. Waar voorheen nog altijd een handgeschreven handtekening vereist was, is dit nu niet meer nodig! De handtekeningen worden geplaatst met behulp van een erkend ‘PKI overheid’-certificaat.
- Je identificeert jezelf via iDIN
- Je logt in bij je bank
- Je plaatst je naam en handtekening met muis op PC en op tablet en mobiel met je vinger
- Als alle partijen hebben getekend, vind je het koopcontract en de transactiebon terug in Mijn Eigen Huis. Ze staan bij je Persoonlijke documenten.
iDIN is een Nederlands online identificatiemiddel. De iD staat voor iDentificeren en IN staat voor INloggen. iDIN is een soort iDEAL, maar dan voor het verifiëren van persoonsgegevens. Je logt in met de login van je bank die vervolgens aan de betreffende organisatie bevestigt wie je bent. De banken verstrekken dan gegevens zoals iemands naam, adres, leeftijd of geslacht. Wij hebben geen toegang tot jouw financiële gegevens. Het is ook niet mogelijk om via deze dienst te betalen.
De geavanceerde elektronische handtekening wordt gecontroleerd met behulp van een certificaat dat door een erkende certificatiedienstverlener wordt uitgegeven. De Nederlandse overheid maakt gebruik van een certificaat dat wordt uitgegeven door Public Key Infrastructure (PKI). Gekwalificeerde elektronische handtekeningen kunnen alleen geplaatst worden met behulp van een gekwalificeerd digitaal certificaat. Alleen als een elektronische handtekening behoort tot deze categorie is deze gelijkwaardig aan een handgeschreven handtekening. BPD maakt gebruik van deze, middels PKI, gecertificeerde vorm. Let op: bij het uitprinten van het ondertekende document, is dit certificaat niet zichtbaar. Bij officiële handelingen is dus het digitale document nodig.
Een elektronische handtekening heeft dezelfde juridische waarde als een handgeschreven handtekening. Het digitaal ondertekende document staat juridisch gelijk aan een schriftelijk ondertekend document. Het voldoet aan de eisen die de wet stelt aan een elektronische onderhandse akte.
Een nieuwbouwhuis is een huis zonder zorgen waar je geen omkijken naar hebt. Alles is nieuw, alles doet het. Op bijna alles zit garantie en onderhoudskosten heb je de eerste jaren vrijwel niet. Daar komt bij dat je een nieuwbouwhuis ook nog eens helemaal kunt aanpassen aan je eigen wensen.
Zodra 70% van de woningen is verkocht en de omgevingsvergunning (voorheen bouwvergunning) onherroepelijk is, krijgt de bouwer opdracht om het project te bouwen.
Overlast van de werkzaamheden tijdens de bouw is niet te voorkomen. De aannemer zal er alles aan doen om dit wel zo veel mogelijk te beperken.
De grond koop je van BPD Ontwikkeling BV; je sluit ook de koopovereenkomst met BPD Ontwikkeling BV. De aannemingsovereenkomst sluit je met de aannemer van het project. De aannemer bouwt jouw woning en is ook jouw aanspreekpunt tijdens de bouwperiode van jouw huis. Ook als je vragen hebt over meer- en minderwerk kun je bij de aannemer terecht.
In Nederland kennen we vrije vestiging. Dit betekent dat iedereen gelijke kans heeft om een woning te kopen en er geen restricties zijn ten aanzien van de koop.
We proberen zoveel mogelijk mensen de woning van hun hoogste voorkeur toe te wijzen. We leggen je uit hoe de toewijzing van de woningen in zijn werk gaat op de pagina Toewijzing.
Een optie is een periode dat de woning exclusief voor een kandidaat is gereserveerd. In deze periode kun je al jouw vragen stellen en word je in de gelegenheid gesteld de woning aan te kopen. Het kan altijd voorkomen dat een optie op een bouwnummer nog vrijkomt.
Een optie is vrijblijvend. Tijdens deze periode is de woning of kavel exclusief voor jou gereserveerd. In deze periode worden al jouw vragen beantwoord en heb je de gelegenheid de woning of kavel te kopen.
Na het (online) ondertekenen en ontvangen van de koop- en aannemingsovereenkomst door beide partijen heb je een bedenktijd van één kalenderweek.
Bij een project dat nog in ontwikkeling is, zijn de koopsommen nog niet definitief vastgesteld. Om je toch een indicatie te geven wat de woningen gaan kosten werken we met een koopsomindicatie, aangeduid als ca (circa). Het is dus mogelijk dat de uiteindelijke verkoopprijzen afwijken van de eerder afgegeven koopsomindicatie.
Vrij op naam betekent dat je koopt inclusief belasting (21% btw) en inclusief de notariskosten voor de overdracht.
Begrippenlijst
Bij het plannen en realiseren van een nieuwbouwproject kunnen termen en begrippen soms verwarrend zijn. Deze handige begrippenlijst is er om je te helpen bij het begrijpen van de belangrijkste terminologie in de wereld van nieuwbouw, inclusief het aankoop- en bouwproces en alle bijbehorende aspecten. Als je specifieke vragen hebt over een bepaalde term of behoefte hebt aan meer gedetailleerde informatie, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We helpen je graag!
Een juridisch document waarin de voorwaarden en afspraken vastgelegd zijn tussen verkoper en koper.
Overeenkomst tussen aannemer en koper met gemaakte afspraken over de bouw van de woning.
De akte die je tekent bij de notaris, waarin de grond en/of woning wordt overgedragen aan de nieuwe eigenaar.
De akte waarin alle gemaakte afspraken met de hypotheekverstrekker staan opgenomen.
Het bericht dat je als koper ontvangt wanneer aan alle opschortende voorwaarden is voldaan. Hierna kun je naar de notaris en start de bouw.
Een bouwtekening die de indeling, maten en technische specificaties van de woning weergeeft.
Een totaaltekening van alle woningen in een fase op het bijbehorende perceel. Deze tekening wordt bij de overdracht ook ingeschreven in het Kadaster.
3D-afbeelding van de woning.
Document dat aangeeft in welke materialen en kleuren de woning wordt uitgevoerd. De kleur- en materiaalstaat is onderdeel van de technische omschrijving.
Hierin is vastgelegd hoe de nieuwbouwwoning wordt opgeleverd en in welke materialen, welke technische voorzieningen er aanwezig zijn, wat de afwerking is en bepaalde zaken zijn geregeld.
Hieronder vallen de splitsingsakte en -tekeningen. De splitsingsstukken zijn het juridisch fundament van een gedeeld gebouw.
Een afschrift van de verkoopstukken die je hebt ontvangen.
Een tekening waarop aansluitpunten van elektra en aan- en afvoerpunten zichtbaar zijn.
Lijst met keuzes voor meer- en minderwerk aan de woning.
Tekening waarop het meer- en/of minderwerk van de woning is uitgewerkt.
Kwaliteitsgarantie en garantie dat de nieuwbouwwoning wordt afgebouwd, ook indien een aannemer failliet gaat.
Voorwaarden die worden gesteld en waaraan moet worden voldaan voordat een overeenkomst tot stand komt. Hierna krijgt de aannemer de opdracht om te starten met de bouw.
Het bestemmingsplan omschrijft wat er met de ruimte in een bepaalde gemeente mag gebeuren op het gebied van gebruik en bouw
De officiële toestemming van een overheidsorganisatie (gemeente) voor het bouwen van de woningen
De vergoeding die je aan de bank betaalt, als je geld leent.
Een verzamelbegrip voor grondrente, uitstelrente en rente tijdens de bouw.
Rentevergoeding over de grondkosten tussen het moment van aankoop en overdracht van de grond.
Als de aannemer is gestart met de bouw voordat je het koopcontract tekent, betaal je rente over de termijnen die inmiddels gepasseerd zijn, de zogeheten vervallen termijnen.
Bij de model koop-/aannemingsovereenkomst voor eengezinshuizen (eigen grond), betaalt u een prijs voor de grond (de termijn grondkosten) en een prijs voor de woning (de aanneemsom). In lid 1 letter b van het artikel ‘Termijnen en betalingsregeling’ wordt aangegeven in welke termijnen de aanneemsom is verdeeld. Deze termijnen zijn gerelateerd aan de voortgang van de bouw.
Een garantiestelling van de bank waarin staat dat de bank garant staat voor het bedrag als er verplichtingen niet nagekomen worden.
Maandelijkse kosten die eigenaren aan de VvE van een appartementengebouw betalen voor het beheer en onderhoud van het gebouw.
De woning wekt zelf alle energie op die het verbruikt, ook voor huishoudelijke apparatuur. Lever je over een heel jaar gemeten minstens zoveel energie als je afneemt, dan is het nul-op-de-meter.
De energie die je verbruikt - voor verwarming van de woning en voor het gebruik van warm water - en de energie die je opwekt zijn ongeveer gelijk.
In een energiezuinig huis verbruik je relatief weinig energie voor het verwarmen of koelen van de woning.
Label dat aangeeft hoe energiezuinig de woning is.
Voorzieningen zoals gas, water, elektriciteit die door nutsbedrijven geleverd worden.
Een plicht waarbij de koper een bepaalde periode zelf in de woning moet wonen.
Verplicht de koper om de woning zelf te bewonen gedurende een bepaalde periode vanaf de inschrijving in het bevolkingsregister. Bij verkoop binnen deze termijn moet de koper een boete betalen aan de gemeente, tenzij er een ontheffingsgrond van toepassing is.
Breedte van een woning inclusief buitenmuren.
Een stuk grond wat bijvoorbeeld voor een huis wordt gebruikt.
De erfgrens van een stuk grond dat in het kadaster staat geregistreerd.
Zonnepaneel.
Het moment dat de bouwnummers aan de inschrijvers worden toegewezen.
Na het (online) ondertekenen en ontvangen van de koop- en aannemingsovereenkomst door beide partijen heb je een bedenktijd van één kalenderweek.
Het overdragen van de woning naar de nieuwe eigenaar.
De ruimte die voor iedereen toegankelijk is.
Een bijzondere vorm van mede-eigendom, waarbij het terrein is bestemd tot gemeenschappelijk gebruik.
Het recht om gebruik te maken van een stuk grond (perceel) waar je geen eigenaar van bent. Enkelen voorbeelden zijn: 'Recht van overpad' en 'Recht op uitzicht'.
Met de instandhoudingsplicht kan een gemeente een eigenaar aanspreken die zaken aanpast omtrent het huis, die in strijd zijn met de regels opgenomen in de leveringsakte. In het uiterste geval kunnen gemeenten handhavend optreden.
De vereniging van eigenaren is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de gemeenschappelijke delen van het appartementengebouw.
Het vaste aanspreekpunt bij een aannemer na de aankoop van je woning en gedurende de bouwperiode.
Het verlenen van een opdracht aan de aannemer.
De dagen waarop in de bouw wordt gewerkt. Een kalenderjaar telt gemiddeld 180 werkbare dagen. Een werkdag is onwerkbaar als bouwvakkers bijvoorbeeld door slechte weersomstandigheden niet kunnen werken.
Een document met alle bouwtechnische voorschriften bij verbouwing, vernieuwing of nieuwbouw van een woning. Het dient de veiligheid van jou en de mensen om je heen te waarborgen.
Een speciale rekening bij je hypotheekverstrekker waarmee je zelf de facturen van aannemers en andere leveranciers betaalt.
Wanneer de grond op een bouwterrein vrij is van obstakels zodat de aannemer kan starten met de bouw